Antistene

English4 Magyar4 Română18
Invidia roade pe invidios precum rugina roade fierul.
Mai bine nebunie decât desfătare.
Filozofia mi-a oferit capacitatea să vorbesc cu mine însumi.
Antisthenes avea o parabolă potrivită pentru toate situațiile vieții: iepurii au ținut un discurs la adunarea populară și au zis că toti sunt egali în toate. La care leii au replicat: „Argumentelor voastre nu le lipsesc decât colții și ghearele noastre”.
Aflând într-o zi că Platon îl vorbește de rău Antistheles a zis: „Asta e soarta împăraților: să facă binele și să audă vorbe urâte”.
Pe omul drept să-l prețuiești mai mult decât pe cel drag.
Într-o zi, Diogene a adus cu el un pumnal și când Antisthenes a exclamat „Ah, cine mă scapă de suferințe?”, i-a arătat pumnalul și a zis: „Uite cine”. „Eu am spus de suferințe, și nu de viață” a replicat Antisthenes.
Nu există nici genuri, nici specii: văd „omul”, dar nu și „omenia”, văd „animalul”, dar nu și „animalitatea”. Astfel, aceste concepte generale nu există sub nici o formă.
Nu-ți neglija dușmanii: ei sunt primii care îți observă greșelile.
Trebuie să te înarmezi fie cu minte, ca să înțelegi, fie cu o funie, ca să te spânzuri.
La întrebarea de ce e atât de aspru cu discipolii, Antisthenes a răspuns: „Și doctorii sunt aspri cu suferinzii”.
La întrebarea care știință e cea mai necesară, Antisthenes a răspuns: „Știința de a uita tot ce este inutil”.
Înțeleptul nu are nevoie de nimic, fiindcă tot ce aparține celorlalți aparține și lui.
Cineva i-a spus lui Antisthenes: „Mulți te laudă”. „Dar ce-am făcut rău?” întrebă el.
Pe acela care a ajuns la înțelepciune nu trebuie să-l intereseze știintele și cărțile, ca să nu fie derutat de lucruri și opinii străine.
Cine se teme de ceilalți e sclav, chiar dacă nu-și dă seama.
Antisthenes spuse unui tânăr care, plin de mândrie, poza unui sculptor: „Spune-mi, cu ce crezi că s-ar lăuda bronzul dacă ar putea vorbi?” „Cu frumusețea”, răspunse tânărul. „Iar ție nu ți-e rușine să te lauzi cu același lucru ca o statuie neînsuflețită?”
Statul se destramă atunci când nu se mai pot deosebi oamenii buni de cei răi.